Nordic Walking

In de oudheid liepen herders en pelgrims met één of twee stokken om het wandelen in moeilijke terreinomstandigheden makkelijker
te maken. Ontlasting van de gewrichten lag aan de basis van het lopen van stokken.

Een andere voorloper van het Nordic Walking moet gezocht worden in de zomertrainingen van Finse langlaufers. Sinds het begin van de 20e eeuw gebruiken zij hun langlaufstokken tijdens hardlopen, sprongvormen en andere trainingsvormen om zodoende de coördinatie en de spierkracht van het bovenlichaam, welke zo belangrijk is tijdens het langlaufen, ook in de zomer te ontwikkelen.

Wat doet Nordic Walking?

Nordic Walking zorgt ervoor dat sportwandelen effectiever wordt doordat de nek-, schouder- en armspieren intensief worden gebruikt in combinatie met het middenrif. Daarnaast worden vooral de rug-, buik-, heup- en beenspieren optimaal aangespannen.
Een juist uitgevoerde techniek doet de totale actieve hoeveelheid spiermassa in het gehele lichaam doorlopend aanspannen en ontspannen. Daardoor ligt het totale energiegebruik 20% hoger dan bij het sportieve wandelen. De ultieme methode om af te vallen.
De belasting op het hart-longsysteem neemt toe, terwijl de ervaren zwaarte van de training niet toeneemt. Het uithoudingsvermogen neemt reeds toe vanaf het allereerste begin.

Deze vorm van training is effectief zonder dat de belasting op de gewrichten van rug, bekken en benen toeneemt.
Hoewel het erg belangrijk is, dat Nordic Walking goed is voor uw gezondheid, is het vooral ook belangrijk om ervan te genieten.
Is het moeilijk om de techniek te leren?
Gewoon gaan lopen met stokken is simpel. Maar voor echt leren Nordic Walken, met de juiste techniek, het goede ritme en het juiste effect, is wel degelijk les nodig!
LOGO biedt onder begeleiding van gecertificeerde instructeurs een cursus aan om de correcte Nordic Walking techniek aan te leren.

Interesse?

Meld u aan!

> AANMELDEN

Algemene Informatie

Loopgroep Oudewater start bij voldoende aanmeldingen regelmatig een cursus Nordic Walken voor beginners. Onder leiding van een gediplomeerd trainer leer je in een aantal lessen de beginselen van het Nordic Walken. De Cursus bestaat uit 5 trainingen van een uur.
Tijdens deze cursus word op een rustige manier de beginselen van Nordic Walking aangeleerd en geoefend. Een onderdeel van de lessen is uitleg over de poles (stokken), schoeisel en kleding.

Locatie

De trainingen vinden plaats in overleg met de deelnemers. Verzamelen bij FC- OUdewater, Waardsedijk 213-C.

Kosten en Materiaal

kosten € 60,- indien men na de cursus lid van Logo wordt, bedraagt deze cursus € 30,-.
De poles (merk Leki) worden door LOGO beschikbaar gesteld.
Deelnemers die na de cursus lid worden van LOGO kunnen de poles tegen gereduceerde prijs aanschaffen.

Informatie

Inlichtingen en inschrijven kan bij: Joke Bode, tel 06-20919895.

Aanmelden kan ook via de contact pagina.
of via het aanmeld formulier.
Maximaal aantal deelnemers: 15 (vol = vol).

Woordje van de trainster

Nordic walking is meer dan wandelen met stokken! Het is laagdrempelig en een prima alternatief voor meer belastende en blessuregevoelige sporten. Rug-, nek- en armspieren worden intensiever gebruikt dan bij normaal wandelen. De poles (stokken) ondersteunen de gewrichten en kunnen helpen bij  gezondheidsklachten.  Deze sport kan ook beoefend worden als men jarenlang niet aan beweging heeft gedaan – mits je de juiste techniek aanleert!

Omdat bij de 50-plusser met regelmaat gewrichtsklachten na het hardlopen ontstaan, was dat voor mij de reden om me te verdiepen in deze sport.

Mijn naam is Joke Bode-Kasteelen en na jarenlang actief meegedaan te hebben aan de hardlooptrainingen bij de Loopgroep Oudewater, kwam bij mij de interesse in het Nordic walken.

Bij het opleidingsinstituut van VDNOWAS (Verband Der Nordic Walking Schulen) behaalde ik in 2007 het diploma C-trainer. Bij de Loopgroep Oudewater ben ik al gauw gestart met geven van instructies aan belangstellenden voor het Nordic walken en binnen korte tijd ontstonden er groepen liefhebbers! Er wordt sinds die tijd op 3 momenten in de week in groepsverband enthousiast gelopen met mensen die na het aanleren van de techniek, met een trainer in- en door Oudewater lopen.

Nordic walken is voor iedere leeftijd een geschikte sportiviteit voor verbetering van de conditie in de buitenlucht!

Joke Bode-Kasteelen
Trainerscoördinator Nordic Walkers
Aanmeld formulier downloaden

Trainingsdagen en Tijden

Dinsdagmiddag 16.00 – 17.00 uur
Donderdagochtend 09.00 – 10.15 uur
Zaterdagochtend** 09.00 – 10.15 uur

**Op de eerste donderdag en zaterdag van de maand gaan we “Buitengaats”
Op deze dagen lopen we niet de standaard rondjes maar gaan we buiten Oudewater op zoek naar een mooie route. Hierdoor kunnen de tijden iets afwijken

* Extra speciale trainingsgroep
Voor de mensen die de normale trainingen toch iets te veel vinden of voor diegene die herstellende zijn van een blessure, traint er een groep op de dinsdag middag van 16.00 tot 17.00 uur op een wat lager tempo onder begeleiding een trainer

TIP: Voor de mensen die die normale trainingen toch iets te veel vinden of voor diegene die herstellende zijn van een blessure. Traint er gedurende de wintermaanden een groep op de dinsdagmiddag van 16.00 tot 17.00 uur op een wat lager tempo onder begeleiding een trainer